Friday 12 December 2014

Life is Ibadah

"Bismillah. Bacalah dengan nama Tuhan yang menjadikan." 96:1

Kali terakhir aku memeluk susuk tubuh mama 3 bulan lepas di parkir kereta dan meninggalkan beliau dengan airmata, kaki yang bakal melangkah ke tahun akhir. Yaa sudah hampir 3 bulan lebih aku tidak pulang ke rumah dan kini sudah masuk minggu ke 15 aku ber'posting' bukan ber'posing' sebagai student tahun akhir yang konon-kononnya superrrrbbb senior. Hari-hari langkah diatur ke ward, bangunan 8 tingkat berwarna putih ungu menjadi tatapan. Menghirup udara segar dari celah-celah tingkap ward sudah menjadi separuh hidup.

Walaupun sudah melangkah ke tahun akhir, kadang kala masih ade yang bertanya "Memang minat nak ambil nursing?" Soalan itu masih disapa. Ya, bidang kesihatan memang salah satu bidang feveret aku cuma sebenarnya aku lebih minat untuk menjadi seorang tenaga pengajar. Tapi apa yang aku perasan sekarang pun dah dapat dua-dua sekali, boleh merawat orang dan mengajar. Mengajar ahli keluarga yang menjaga orang sakit untuk menguruskan si pesakit dan tolong tunjuk ajar junior2 walaupun kadang-kadang tu tak tahu mane. Tapi ok lah kan my first little step. Siapa tahu lepas nie boleh masuk dunia pensyarah pula, "Aims high then fly~~~"





Dan semenjak itu juga timeline fb aku dipenuhi dengan luahan hati dan perasaan pengalaman. Itu belum campur yang mana aku bergayut call kakak menceritakan segala isu yang berlaku. Kesian kakak aku terpaksa tadah telinga berjam-jam dengar celoteh adik dia, itu belum tambah siap nangis teresak-esak. Terima kasih kak ida!! Kehidupan kami nie sudah macam kerje, pagi-pagi bangun bersiap pergi ward, habis shift balik mengadap research pula. Bukan itu sahaja revision, case write up dan lain-lain. Bila fikir balik, syukurlah dah boleh survive 14minggu. Research pun dah selesai present cuma masih touch up and keep on progress. 



"Kemampuan kita pasti ada hadnya. Tetapi sebelum had itu tiba, adakah kita telah berusaha dengan sebenar-benarnya?" Ada hari-hari dimana rasa sudah tidak mampu berusaha, tetapi teruslah bangkit. Kerana Allah ada bersama. Ingatkan diri kenapa takut untuk lihat hari esok kalau betul hati yakin dengan ketentuan dan kekuatan yang Allah beri untuk hamba-hambaNya yang sabar...

Tetapi mengapa entah, minggu ini sungguh diri di beri banyak peringatan tentang kematian. Hari pertama kerja, sudah ada code blue case. Patients cardiac arrest, semua yang terlibat lakukan sehabis baik untuk selamatkan patients. Akhirnya patients transfer out untuk rawatan yang lebih rapi. Keesokkan hari berturut-turut patients di cubical yang sama "last office". Mendengar pass over report dengan memandang katil kosong patients. Hati dijentik, ya mungkin hari ini aku duk sibuk dengar report patients LO, ingatlah wahai diri entah2 esok lusa orang lain pula dengar kematian dirimu. Sentap!!~~



Allahurabbi, terima kasih ya Allah untuk peringatan ini. Semoga aku terus kuat mendidik diri. Memperbetulkan diri yang sering jauh tersimpang. Besar ibrah Engkau meletakkan aku di jalan yang kini aku berkhidmat. Secara dunianya nampak aku mengejar segulung ijazah, cita-cita untuk naik ke pentas berjalan dengan memakai jubah konvo memikul harapan keluarga. Tetapi tersiratnya Engkau mendidik aku untuk melihat kehidupan, kehidupan dari sudut pandangan akhirah. Kehidupan dimana aku harus menjadi insan yang muslim dan mukmin. 




Hidup adalah pilihan

Baik atau buruk pilih satu pengakhiran

Dengan itulah kita corakkan kehidupan

Namun setiap pilihan ada konsikuennya

Kita yang memilih maka sedialah untuk menerimanya








  

No comments:

Post a Comment