Wednesday 6 November 2013

Konvensyen Belia Relawan Haluan KOBAR 2013

"Bismillah, bacalah dengan nama Tuhan yang menjadikan." Surah al-Alaq 96: 1

"Iman yang benar meresap ke dalam hati, bertakhta di jiwa, menggerakkan anggota zahir untuk melakukan ketaatan kepada Allah, menjadikan perkara-perkara ghaib seolah-olah hadir di depan mata." Nah suntingan petikan daripada kuliah pertama yang disampaikan Ustaz Ahmad Muhtad Bin Yusoff. Semangatnya masih segar dalam jiwa muda, suara yang tegas tetapi lembut menyampaikan nasihat menusuk setiap pelusuk hati. Alhamdulillah kali ini Allah telah pilih saya bersama 18 lagi sahabat USM untuk menjejak kaki di KUIS untuk menimba ilmu. KOBAR 2013 menjadi saksi perhimpunan belia berjiwa besar yang menagih ilmu dunia juga akhirat sebagai persiapan diri meniti hari-hari mendatang sebagai hamba Allah.

Saya seolah-olah terpegun melihat lagak-lagak orang muda yang cukup bersemangat, terasa aura mereka seusai sampai ke ruang legar pusat konvensyen. Rasa tertampar hati saya, alangkah kerdilnya saya dalam ribuan manusia yang hebat ini. Konvensyen ini berlangsung selama 2 hari 1 malam, walaupun masanya agak singkat namun pengisian kuliahnya cukup mantap jika dihayati sepenuhnya.

Kuliah 1: "Iman Ukhuwah Pencetus Perubahan" oleh Ustaz Ahmad Muhtad Yusoff
Kuliah 2: "Realiti Pemuda dan Hijrah" oleh En. Mohd Razali Maarof
Kuliah 3: "Erti Hidup dalam Berakhlak, Mendidik dan Berbakti" oleh En. Rosdi Baharom

Forum 1: "Forum Pembangunan Wanita Kontemporari"
Forum 2: "Belia Bersinergi Pemangkin Perubahan"


Berkata Ibnu Qayyim Al-Jauziyah dalam penulisannya "Kejayaan dan kebahagiaan kita di dunia dan di akhirat sangat bergantung kepada sejauh mana kita berusaha untuk membina diri kita menjadi hamba Allah dalam erti kata yang sebenar-benarnya." 

Rombongan pelajar USM, menariknya first time muslimin lagi ramai dari muslimat =) Alangkah indahnya bermusafir bersama-sama #Kenangan #MogaAllahRedha

Ruang dewan konvensyen KUIS yang dipenuhi semangat pemuda pemudi 


Majlis yang tidak dirancang, Allah memang mata masuk habuk masa nie.. Welcome Nur Aisyah #Islam #WelcomeAisyah #Sebak #Terharu #InsafSyukur #NikmatIslamIman

Here Nur Aisyah. #Sweet #Beautiful #Allah #Bless

No comments:

Post a Comment